B.El.Ed Previous Year Question Papers of Contemporary India.

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B.El.Ed Previous Year Question Papers


B.El.Ed Previous Year Question Papers of Contemporary India
 

B.El.Ed Examinations 2009


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                  Second Paper     

           (Contemporary India)

[Time: Three Hours]                                                                                            [ Maximum Marks:-70]

Note: Attempt questions in all Sections. 

                  SECTION — A 
                  
            (Short-Answer Questions)

 

(लघु उत्तरीय प्रश्न)
   
Note: Answer any seven questions in short. All questions carry equal marks.                                                    
 
(4*7=28)

 
 1. Why is Education for Citizenship necessary in Democracy?
       लोकतंत्र में नागरिकता की शिक्षा क्यों आवश्यक है?

 

2. Give the aims of Educational Sociology.
     शैक्षिक समाजशास्त्र के उद्देश्य बताइए।

3. What should be the form of Moral-Education?
     नैतिक शिक्षा का क्या स्वरूप होना चाहिए?
   
4. Explain the impact of culture on Education?
    संस्कृति का शिक्षा पर प्रभाव स्पष्ट कीजिए।

5. Describe the Political Factors affecting the Educational System
    शिक्षा पद्धति को प्रभावित करने वाले राजनैतिक कारकों का वर्णन कीजिए।

6. Write on Nationalism and Education.
     राष्ट्रीयता और शिक्षा पर संक्षेप में लिखिए।

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3) Question Papers of Child Development   

7. Discuss Democracy and Education.
    प्रजातंत्र और शिक्षा की विवेचना कीजिए।

8.  Explain the Role of Education in  National Unity.
     राष्ट्रीय एकीकरण में शिक्षा की भूमिका बताइए।
   
9. What do you know about Environmental Education?
     आप पर्यावरण शिक्षा के बारे में क्या जानते हैं? स्पष्ट –कीजिए।

 

10. Write short notes on:

(A)  Education and International Understanding
        शिक्षा एवं अन्तर्राष्ट्रीय सद्भाव

(B) Article 45 of the Indian Constitution.
      भारतीय संविधान की धारा-45



 

Section-B
 
(Long Answer Questions)
(दीर्घउत्तरीय प्रश्न)

 

 

Note: Attempt any two questions. All questions carry equal marks.                                                                        
( 21*2 =42)

 

1. What should be the Educational aims of Democratic India?
     आपके मतानुसार लोकतंत्रीय भारत में शिक्षा के क्या उद्देश्य होने चाहिए ? .

 

2. Give the Educational Provisions in the Indian Constitution.
    भारतीय संविधान में शिक्षा सम्बन्धी प्रावधानों का वर्णन । कीजिए।

3. What should be the role of school in environmental development?
     पर्यावरण के विकास में विद्यालय की क्या भूमिका होनी चाहिए ?

 

4. ” School is the small family,” Explain.
       स्कूल एक छोटा परिवार है।” स्पष्ट कीजिए।

 

   


B.El.Ed Previous Years Question Papers Of Contemporary India  2011


              B.El.Ed Examinations 2011

                  


               (Contemporary India)

[Time: Three Hours]                                                                                            [ Maximum Marks:-70]

Note: Attempt questions in all Sections. 

 

 

              SECTION — A 


Note: Attempt any seven questions. Each question carries four marks.                    

 

किन्हीं सात प्रश्नों के उत्तर दीजिए। प्रत्येक प्रश्न चार अंकों का है।

 

 

 

  (4*7=28)

1. Point out briefly the place of school in society.
    समाज में स्कूल के स्थान का संक्षेप में वर्णन कीजिए।
 
2. Give the objectives of Environment Education.  
    पर्यावरण शिक्षा के उद्देश्य बताइए।
 
 
3. What is the need for and importance of Population  Education?
    जनसंख्या शिक्षा की आवश्यकता एवं उपयोगिता बताइए।
 
4. Clarify the impact of sociological Tendencies on Education.
    शिक्षा पर समाजशास्त्रीय प्रवृत्ति के प्रभाव को स्पष्ट कीजिये।
 
5. Give the role of Education in the development of Society.
     समाज के विकास में शिक्षा का योगदान बताइए।

 

 
6. What do you understand by Democracy?  
     लोकतंत्र से आप क्या समझते हैं?
    
7. Explain in short the local systems of Government.
संक्षेप में स्थानीय शासन प्रणाली को समझाये।
 
8. What is the new economic policy? Explain.
    नई आर्थिक नीति क्या है ? स्पष्ट कीजिए।
 
9.  Explain the advantages of reservation policy.
      ‘आरक्षण नीति के लाभ बताइए।’
 
10. Write Short notes on:
       निम्नलिखित पर संक्षप्ति टिप्पणी लिखिए।
 
(i) Concept Of social conflict
      सामाजिक द्वन्द की संकल्पना

 

 
(ii) Education and culture
      शिक्षा एवं संस्कृति

 

 

Section — B  


(Long Answer Type Questions) 

 (दीर्घ. उत्तरीय प्रश्न)
 
Note: Attempt any two questions. All questions carry equal marks.                                                                                                                                                                                        (21*2=42)
 
 
1. Give the need and importance of National policy of Education 1986.
     राष्ट्रीय शिक्षा नीति 1986 की आवश्यकता एवं महत्त्व पर प्रकाश डालिए।
 
     
2. Write the merits and demerits of democracy.
     लोखतंत्र के  गुण दोष लिखिए।
 
3. How poverty can be removed in India?
    भारत में गरीबी कैसे दूर की जा सकती है ?
 
    
4. What has been suggested in the Indian constitution about primary education?
     भारतीय संविधान में प्राथमिक शिक्षा के सम्बन्ध में क्या सुझाव दिए गए हैं?

 
           

B.El.Ed Previous Years Question Papers 2013


B.El.Ed Examinations 2013

                  Second Paper 


               (Contemporary India)

[Time: Three Hours]                                                                                            [ Maximum Marks:-70]

Note: Attempt questions in all Sections. 

 
 
                  SECTION — A 

Note: Attempt any seven questions. Each question carries four marks.                    

 

  (4*7=28)

 

1. Parents from a viable link between school and society. Discuss with examples.
     अभिभावक विद्यालय एवं समाज के मध्य नहत्वपूर्ण कड़ी है। उदाहरण सहित व्याख्या कीजिए।

 

2.  Give the constitutional provisions for the education of minorities.
      अल्पसंख्यकों की शिक्षा हेतु संवैधानिक प्रावधान बताइये।
 

 

3.  What are the components of social order?
      सामाजिक व्यवस्था के घटक क्या है?

 

 

 

4.  As a teacher how can you develop gender sensitivity in the adolescents?
      एक अध्यापक के नाते आप किशोरों को जेन्डर (लिंग) के प्रति कैसे संवेदनशील कर सकते है?

 

 

 

 

 

5.  What are the basic pillars of democracy?
     लोकतंत्र के मूलभूत स्तम्भ क्या है?

 

 
6. Why is Educational Planning necessary?
      शैक्षिक नियोजन क्यों आवश्यक है?
 
7.  Explain the new concept of education as human capital.
     मानवीय पूंजी के रूप में शिक्षा की नवीन धारणा को स्पष्ट कीजिए।
 
 
8. Why is the school called society in miniature? Explain.
     विद्यालय को समाज का लघु रूप क्यों कहा जाता है? समझाइए।
 
 
9.  Why is education considered as an investment?    
      शिक्षा को एक निवेश क्यों समझा जाता है?

 

 
10. Write Short Notes on: 
       संक्षिप्त टिप्पणी लिखिए:
 
(1) Environment and Development
      पर्यावरण एवं विकास
 
 
(2) Social Conflict
      सामाजिक द्वन्द्व
 
Section- B
 
(Long Answer Type Questions)

 

(किन्ही दो प्रश्नों के उत्तर दीजिए। प्रत्येक प्रश्न 21 अंकों का)
 
1. Describe the problems of Indian Society in National Development.
    राष्ट्रीय विकास के संदर्भ में भारतीय स्नाज की समस्याओं का उल्लेख कीजिए। –
 
 
2. What is the place of family in the child’s education? How family is not performing its functions satisfactorily? Give your concrete suggestions for improving the situations.
    बालक की शिक्षा में परिवार -क ल्या स्थान है? क्या कारण है कि परिवार अपना कार्य सुचारू रूप से नहीं कर रहा है? स्थिति में सुधार हेतु अपने ठोस सुझाव प्रस्तुत करें!
 
 
3.  What are the distinctive features of an ideal democracy? How do you propose to educate the Children for democratic citizenship and human Values?
    आपके विचार से – आदर्श लोकतंत्र की क्या विशेषताएं है? सुनियोजित जनतांत्रिक समाज में आप बच्चों को किस प्रकार –जनतांत्रिक नागरिकता और मानवीय मूल्यों की शिक्षा देना चाहेंगें? –
 
4.  Examine the recommendations of the Kothari Commission regarding Education and National Integration’
     ‘शिक्षा एवं राष्ट्रीय एकीकरण के सम्बन्ध में कोठारी आयोग का संस्तुतियों का परीक्षण कीजिए।

 



 

B.El.Ed Previous Years Question Papers 2014


B.El.Ed Examinations 2014

                  Second Paper 


               (Contemporary India)

[Time: Three Hours]                                                                                            [ Maximum Marks:-70]

Note: Attempt questions in all Sections. 

 

 

                  SECTION — A 

Note: Attempt any seven questions. Each question carries four marks.                    

  (4*7=28)

1. What are the factors influencing the social change in the Indian context?
      भारतीय संदर्भ में सामाजिक परिवर्तन को नावित करने वाले कारक क्या हैं?
 
2. What is meant by National Integration? Explain.
     राष्ट्रीय एकता का अर्थ क्या है? स्पष्ट कीजिए।
 
3. Explain the relationship between social order and education.   
    सामाजिक व्यवस्था एवं शिक्षा का सम्बन्ध स्पष्ट कीजिए।
 
 
4.  Explain the role of education in the economy’s development.
     आर्थिक विकास में शिक्षा की भूमिका स्पष्ट कीजिए।
 
 
5. Explain the main causes of poverty in India.
     भारत में गरीबी के मूल कारण क्या है?
 
 
6.  Explain the need for Environmental Education.
     पर्यावरण शिक्षा की आवश्यकता बताइये।
 
 
7.  Describe the article No.30 given in the constitution of India.
     भारतीय संविधान में दिये गये अनुच्छेद नं0 30का वर्णन कीजिए।   
 
8.  Explain the concept of Democracy.
      लोकतंत्र की अवधारणा को स्पष्ट कीजिए।
 
 
9. Discuss the main principles of educational planning.
     शैक्षिक नियोजन के प्रमुख सिद्धान्तों की व्याख्या कीजिए।
 
10. Write short notes on:-
        निम्नलिखित पर संक्षिप्त टिप्पणी लिखिए:
 
 
(1) Social Interactions
      सामाजिक अन्तःक्रिया
 
 
(2) Environmental Ethics Education
      पर्यावरण नीतिशास्त्र शिक्षा

 
 
Section- B
 
(Long Answer Type Questions)
(दीर्घ उत्तरीय प्रश्न)
 

Note: Attempt any two questions. All questions carry equal marks.                                                                                                                                                                                        (21*2=42)

1.  What do you- understand by International Integration? State the role of education in  International       Integration.         
      अन्तर्राष्ट्रीय एकता से आप क्या समझते हैं? अंतर्राष्ट्रीय एकता में शिक्षा की भूमिका स्पष्ट कीजिए।

 

 
 
2.  Describe the role of control and state government  in educational development according to the 
     constitution of India.
      भारत के संविधान के अनुसार शिक्षा के विकास में केन्द्र एवं राज्य सरकारों की भूमिका का वर्णन कीजिए।
 
3. Why is the school called society in miniature? Explain.
      विद्यालय को समाज का-लघु रूप क्यों कहा जाता हैं? व्याख्या कीजिए।

 

 
 
4.  Write about the need objectives and significance of environmental education.
      पर्यावरण शिक्षा की आवश्यकता, उद्देश्य एवं महत्व विस्तारपूर्वक लिखिए।

B.El.Ed Previous Years Question Paper Of 2015


B.El.Ed Examinations 2015

                  Second Paper 


               (Contemporary India)

[Time: Three Hours]                                                                                            [ Maximum Marks:-70]

Note: Attempt questions in all Sections. 

 

 

                  SECTION — A 

Note: Attempt any seven questions. Each question carries four marks.                    

  (4*7=28)

1. How environmental education related to health?
    पर्यावरण शिक्षा स्वास्थ्य से किस प्रकार सन्काले- है?

 

 
2. What is meant by human right? Explain
     मानवाधिकार का क्या अर्थ है? व्याख्या करे।
 
3. Why is Educational-Planning necessary?
     शैक्षिक नियोजन क्यों आवश्यक है?

 

 
 
4. How can school and community help each other in the Indian context?
    भारतीय संदर्भ में विद्यालय में समुदाय किस प्रकार एक दूसरे की सहायता कर सकते हैं?

 

 
5. What do you understand by National Integration?
     राष्ट्रीय एकीकरण से आप क्या समझते हैं?
 
6. Define the term ” education “..
     शिक्षा शब्द को परिभाषित कीजिए।

 

 
7. Explain the nature of Indian Society.
     भारतीय समाज की प्रकृति की व्याख्या कीजिए।
 
8. What are the basic principles of democracy?
      लोकतंत्र के मूलभूत सिद्धान्त क्या हैं?
 
9. Discuss the ideals of Indian, the nation as enshrined in its constitution.
    भारतीय संविधान में स्थापित भारतीय राष्ट्र के आदर्शों की विवेचना करे।

 

 
10.  Write short notes on :
(i)  Education and National Development
      शिक्षा एवं राष्ट्रीय विकास
 
(ii) Culture and Education
    संकृति एवं शिक्षा

SECTION- B
 
(Long Answer type questions)
 
Note: Attempt any 2 questions. Each question  carries 21 marks.
(21×2=42)
 
1. Discuss community based environmental education.
    समुदाय पर आधारित पर्यावरण शिक्षा की विवेचना कीजिए।

2. Describe the recommendations of the Kothari Commission on the following points:
 
          (a) Three Language Formula
          (b) Work Experience
          (c) Common School System’ ‘.

 

निम्नलिखित बिन्दुओं पर कोठारी आयोग की संस्तुतियों का वर्णन कीजिए :

 

(क) त्रिभाषा सूत्

 

(ख) कार्य अनुभव।

 

(ग) समान विद्यालय व्यवस्था

 

3. There is nothing new in the new Education polity 1986. Discuss.
      नई शिक्षा नीति-1986 में कुछ भी नया नहीं है।’ विवेचना कीजिए।
 
 
4.  What do you understand by National Integration? Explain the role of the teacher in national integration.
       राष्ट्रीय एकीकरण से आप क्या समझते हैं? राष्ट्रीय एकीकरण में शिक्षक की भूमिका की विवेचना कीजिए।
 
 

B.El.Ed Previous Years Question Papers 2016


B.El.Ed Examinations 2016

                  Second Paper 


               (Contemporary India)

[Time: Three Hours]                                                                                            [ Maximum Marks:-70]

Note: Attempt questions in all Sections. 

 

 

                  SECTION — A 

Note: Attempt any seven questions. Each question carries four marks.                    

  (4*7=28)

1. Explain ” School as a Miniature Society?”
     स्कूल समाज का सूक्ष्म रूप है, वर्णन कीजिए।
 
2. Explain how India emerge as National-State? Enumerate causes?
     भारत एक स्वतंत्र राष्ट्र बनकर कैसे उभरा कारों को गिनाइये ।।
 
3. How did the constitution draw in India?   
     भारत में संविधान कैसे बना?

 

 
4.  Explain the provision regarding Education responsibility of “concurrent status of Education”.
      “समवर्ती स्थिति सम्बन्धी” शिक्षा के प्रावधानों का वर्णन वए।

5. What is the influence of corruption on poverty?
    भ्रष्टाचार के गरीबी पर क्या प्रभाव पड़ते हैं?
 
6. Explain the contribution of Education to eradicate Poverty in India?
    शिक्षा का गरीबी हटाने में क्या योगदान रहा है? वर्णन करे।

7. Distinguish between Direct and Indirect Democracy. 
     वक्ष और अप्रत्यक्ष प्रजातन्त्र में अन्तर करिए।
 
8. Explain the nature of education?      
    शिक्षा की प्रकृति का वर्णन कीजिए।

 

 
9.  What role does mass media play in our social  Government of India to overcome Poverty? 
      culture (Television in Particular)?   
     जन- संचार माद्यमों की सामजिक -संस्कृति में क्या भूमिका होती है ? ( टी. वी  के प्ररिप्रेक्ष्य में )
      
10. What is malnutrition and write its causes?
      कृप्रोषण क्या है और इसके कारण लिखिए 
 

Section-B
 
(Long Answer Type Questions)
 
 
Note: Attempt any 2 questions. Each question  carries 21 marks.
(21×2=42)
 
1. Give reasons for the rise of Nationalism in India?
    भारत में राष्ट्रवाद के उदय होने के कारणों को बताइये?

2. What are the provisions in the Indian Constitution related to childhood and education?
    भारतीय संविधान में बचपन और शिक्षा से संबंधित क्या प्रावधान हैं?
 
3. What are the measures undertaking by the Government of India to overcome Poverty?
    गरीबी दूर करने के लिए भारत सरकार द्वारा क्या उपाय किए जा रहे हैं?

 

4. What are the social issues related to Gender?  Explain broadly?
     जेंडर से जुड़े सामाजिक मुद्दे क्या हैं? मोटे तौर पर समझाएं?
 
 
 
 
 

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