नोट: किन्हीं सात प्रश्नों के उत्तर दीजिये। प्रत्येक प्रश्न 4अंकों का है।
1. What do you mean by Individual Differences?
वैयक्तिक विभिन्नता से आप क्या समझते हैं?
2. What is the emotional development of the child?
बालक का संवेगात्मक विकास क्या है?
3. Describe the elements of sensation.
संवेदन के तत्वों का वर्णन कीजिए।
4. What is the role of reasoning in education!
शिक्षा में तर्क की क्या भूमिका है?
5. What do you mean by the concept of time?
समय के प्रत्यय से आप क्या समझते हैं?
6. Describe the process of memory.
स्मृति की प्रक्रिया का वर्णन कीजिए।
7. What is the importance of motivation in learning?
अधिगम में अभिप्रेरणा का क्या महत्व है?
8. Define the term creativity.
सृजनात्मकता को परिभाषित कीजिए।
9. Describe the different stages of problem-solving.
समस्या समाधान की विभिन्न अवस्थाओं का वर्णन कीजिए।
10. What is the social world of a child?
बालक का सामाजिक संसार क्या है?
SECTION – B
खण्ड – ब।
(Long Answer type questions)
(दीर्घ उत्तरीय प्रश्न)
Note: Attempt any Two questions. Each question carries 21 marks. (21 * 2 = 42 ) नोट: किन्हीं 2 प्रश्नों के उत्तर दीजिये। प्रत्येक प्रश्न 21अंकों का है।
1. Define the term learning. What are the types of learning? Describe the factors influencing learning. अधिगम को परिभाषित कीजिए। अधिगम के प्रकार कौन से हैं? अधिगम को प्रभावित करने वाले तत्वों का वर्णन कीजिए।
2. What is cognition? Describe Piaget’s theory of cognitive development. What is its significance for primary education?
संज्ञान क्या है? पियाजे के संज्ञानात्मक विकास सिद्धान्त का वर्णन कीजिए। प्राथमिक शिक्षा में इसका क्या महत्व है?
3. What do you understand by emotion? What is the relationship between instincts and emotions? Discuss with the example.
संवेग से आप क्या समझते हैं? मूल प्रवृत्तियों एवं संवेगों में क्या संबन्ध है? उदाहरण सहित समझाइये।
4. Write a short note on any three of the following: (a) Cultural Differences
(b) Difference between perception and Sensation
(c) Thorndike’s laws of learning for Development of problem-solving skills
निम्नलिखित में से किन्हीं तीन पर संक्षिप्त टिप्पणियां लिखिए:
(अ) सांस्कृतिक विभिन्नताएं
(ब) प्रत्यक्षण एवं संवेदन में अंतर
(स). थॉर्नडाइक के सीखने के नियम
(द) समस्या समाधान कौशल का विकास
Also, see more on B.EL.Ed Second Year-
COGNITION AND LEARNING 2016
‘Paper-I
Time: Three Hours
Maximum Marks: 70
Note: Attempt questions from all sections.
सभी खण्डों से प्रश्नों के उत्तर दीजिए।
खण्ड – अ
(Short-answer Type Questions)
(लघु-उत्तरीय प्रश्न)
Note: Attempt Any 7 questions. Each question carries 4 marks. (4*7=28)
नोट: किन्हीं सात प्रश्नों के उत्तर दीजिये। प्रत्येक प्रश्न 4 अंकों का है।
1. Define the term cognition.
संज्ञान को परिभाषित कीजिए।
2. What are the cultural differences?
सांस्कृतिक विभिन्नतायें क्या हैं?
3. What is the difference between perception and Sensation?
प्रतिबोधन तथा संवेदन में क्या अन्तर है?
4. Describe the types of attention. अवधान के प्रकारों का वर्णन कीजिए।
5. What is the role of motivation in learning?
अधिगम में अभिप्रेरणा की क्या भूमिका है?
6. What is Meta memory?
परास्मृति क्या है?
7. Discuss the measures of nurturing creativity during childhood.
बाल्यावस्था में सृजनात्मकता को पोषित करने के उपाय बताइये ।।
8. What is the difference between learning and remembering? अधिगम तथा स्मरण करने में क्या अन्तर है।
9. Briefly describe the steps of concept formation.
10 What do you mean by emotional development?
संवेगात्मक विकास से आप क्या समझते हैं?
SECTION – B
(Long-answer Type Questions)
(दीर्घ उत्तरीय प्रश्न)
Note: Attempt any two questions. Each question carries 21 marks
2×21=42
1. What is perception? Explain the various laws of perceptual organization with the example.
प्रत्यक्षीकरण क्या है? प्रत्यक्षात्मक संगठन के विभिन्न नियमों की उदाहरण सहित व्याख्या कीजिए।
2. “Learning becomes more rapid and more permanent only when the thing to be learned has meaning, order, and plan.“ 3. What do you understand by problem-solving? Describe the different stages of problem-solving.
समस्या समाधान से आप क्या समझते हैं? समस्या समाधान की विभिन्न अवस्थाओं का वर्णन कीजिए।
4. Write short notes on any three of the following
(a) Piaget’s theory of cognitive development.
(b) The internal condition of attention.
(c) Process of training in memory.
(d) Difference between reasoning and judgment.
निम्नलिखित में से किन्हीं तीन पर संक्षिप्त टिप्पणियाँ लिखिए : (a) प्याजे का संज्ञानात्मक विकास सिद्धान्त ।।
(b) अवधान की आन्तरिक दशायें ।
(c) स्मृति में प्रशिक्षण की प्रक्रिया ।
(d) तर्क तथा निर्णय लेने की क्षमता में अंतर ।
Also, see more on B.EL.Ed Second Year-
COGNITION AND LEARNING 2014
‘Paper-I
Time: Three Hours
Maximum Marks: 70
Note: Attempt questions from all sections.
सभी खण्डों से प्रश्नों के उत्तर दीजिए।
खण्ड – अ
(Short-answer Type Questions)
(लघु-उत्तरीय प्रश्न)
Note: Attempt Any 7 questions. Each question carries 4 marks. (4*7=28)
नोट: किन्हीं सात प्रश्नों के उत्तर दीजिये। प्रत्येक प्रश्न 4 अंकों का है।
1. Write a short note on Emotional development of a child.
बालक के संवेगात्मक विकास पर टिप्पणी लिखो।
2. Write the main characteristics of a creative child.
सृजनात्मक बालक की मुख्य विशेषताएँ लिखिए।
3. What do you mean by cultural differences?
सांस्कृतिक विभिन्नताओं से आप क्या समझते हैं?
4. Write a short note on Meta-memory.
परास्मृति (Meta-Mallory) पर टिप्पणी लिखिए।
5. Readiness is the main condition of learning clarifies logically.
तत्परता सीखने की मुख्य शर्त है। तर्क सहित समझाइये।
6. Explain the relationship between attention and perception.
प्रत्यक्षीकरण तथा अवंधान के बीच सम्बन्ध को स्पष्ट करो।।
7. Describe the environmental factors of learning.
सीखने के पर्यावरणीय कारकों का उल्लेख करो।।
8. How will you develop problem-solving skills in a child?
तुम बालक में समस्या समाधान के कौशलों को कैसे विकसित करोगे?
9. What do you mean by the concept of time and space?
समय और स्थान के प्रत्यय से तुम क्या समझते हैं?
10. Write Short note on the process of remembering R. N. Manov. र. न मनोव स्मरण की प्रक्रिया पर टिप्पणि लिखो।
Section-B
खण्ड–ब ।
(Long Answer Type Question)
(दीर्घ उत्तरीय प्रश्न)
Note: Attempt any two questions. Each question carries 21 marks.
(21×2=42)
1. What do you mean by cognitive development? Write the Piaget’s stages of intellectual development.
संज्ञानात्मक विकास से आप क्या समझते हो? पियाजे की बौद्धिक विकास की अवस्थाओं का उल्लेख करो।
2. Define the term creativity. Write the measures of nurturing creativity during childhood.
सृजनात्मकता को परिभाषित करो। बाल्यावस्था में सृजनात्मकता को पोषित करने के उपाय दो ।
3. What do you mean by individual differences? Write the type of individual differences mentions the implications of individual differences in the field of education. “ व्यक्गित विभिन्नताओं से आप क्या समझते हो? व्यक्तिगत विभिन्नताओं के प्रकार बताओ। शिक्षा के क्षेत्र में व्यक्तिगत विभिन्नताओं के उपयोग बताओ। 4. Define the term learning. Write the characteristics of learning. Explain the Thorndike’s laws of learning.
अधिगम(सीखना) को परिभाषित करो। अधिगम की विशेषताएँ बताइये। थॉर्नडाइक के सीखने के नियमों का उल्लेख करो |
COGNITION AND LEARNING 2013
‘Paper-I
Time: Three Hours
Maximum Marks: 70
Note: Attempt questions from all sections.
सभी खण्डों से प्रश्नों के उत्तर दीजिए।
खण्ड – अ
(Short-answer Type Questions)
(लघु-उत्तरीय प्रश्न)
Note: Attempt Any 7 questions. Each question carries 4 marks.
नोट: किन्हीं सात प्रश्नों के उत्तर दीजिये। प्रत्येक प्रश्न 4 अंकों का है।
1. Write the main characteristics of attention.
अवधान की मुख्य विशेषताएं लिखिए।
2. Write the types of sensation.
3. Differentiate between sensation and perception.
संवेदना तथा प्रत्यक्षीकरण में अन्तर स्पष्ट करो।
4. What do you mean by cultural differences?
सांस्कृतिक विभिन्नताओं से तुम क्या समझते हो?
5. Write the steps of the problem-solving process.
समस्या समाधान प्रक्रिया के सोपान लिखिए।
6. Write the approaches to cognition.
संज्ञान के उपागम लिखिए।
7. Describe the factors contributing to learning.
अधिगम में योगदान देने वाले कारकों का वर्णन करो ।।
8. Write a short note on metamemory. परास्मृति पर टिप्पणी लिखो।
9. Write the main methods of remembering.
याद करने की मुख्य विधियाँ लिखिए।
10. Write down the names of elementary processes learning and define any one of them. अधिगम की मूलभूत प्रक्रियाओं के नाम लिखिए तथा उनमें । किसी एक को परिभाषित
करो।
Section-B
(Long Answer Type Questions)
(दीर्घ उत्तरीय प्रश्न)
Note: Attempt any two questions. Each question carries 21 marks.
(21×2=42)
नोटः । किन्ही दो प्रश्नों के उत्तर दीजिए। प्रत्येक प्रश्न 21 अंकों का हैं।
1. What do you mean by emotion? Describe the factors that influence the emotional development of a child.
संवेग से आप क्या समझते हैं? उन कारकों का उल्लेख करो। जो बालक के संवेगात्मक विकास को प्रभावित करते हैं।
2. What do you mean by individual differences? Write the types of individual differences. Mention the main causes of individual differences. व्यक्तिगत विभिन्नताओं से आप क्या समझते हैं। व्यक्तिगतः । विभिन्नताओं के प्रकार लिखो। व्यक्तिगत विभिन्नताओं के मुख्य कारणों का उल्लेख करो।
3. Discuss the term Learning. Describe the role of personal environmental factors that contribute to learning.
4. What do you mean by the concept? Differentiate between concept and perception. Write the steps involved in concept formation.
B.El.Ed COGNITION AND LEARNING 2011
‘Paper-I
Time: Three Hours
Maximum Marks: 70
Note: Attempt questions from all sections.
सभी खण्डों से प्रश्नों के उत्तर दीजिए।
खण्ड – अ
(Short-answer Type Questions)
(लघु-उत्तरीय प्रश्न)
Note: Attempt Any 7 questions. Each question carries 4 marks.
नोट: किन्हीं सात प्रश्नों के उत्तर दीजिये। प्रत्येक प्रश्न 4 अंकों का है। (7*4=28)
1. What do you mean by individual differences?
व्यक्तिगत विभिन्नताओं से आप क्या समझते हैं?
2. Readiness is the main condition of learning, clarity logically.
तत्परता सीखने की मुख्य शर्त है। तर्क सहित स्पष्ट करो।
3. What do you mean by cognitive development of a child?
आप बालक के संज्ञानात्मक विकास से क्या समझते हो?
4. Write down the Piaget’s stages of intellectual development. प्याजे की बौद्धिक विकास की अवस्थाओं का वर्णन करो।
5. What are the characteristics of Indian culture?
भारतीय संस्कृति की विशेषतायें बताइये।
6. Write down the types of Sensation. संवेदना के प्रकार बताइयेगा।
7. How will you develop problem-solving skills in a child?
तुम बालक में समस्या समाधान के कौशल को कैसे विकसित करोगे?
8.Describe the main personal factors of learning. अधिगम के मुख्य व्यक्तिगत कारको का उल्लेख करो।
9. Describe the main characteristics of a good memory.
अच्छी स्मृति की मुख्य विशेषताओं का वर्णन करो।
10. Write Short note on the social development of a child.
बालक के सामाजिक विकास पर टिप्पणी लिखो।
Section – B
खण्ड – ब
(Long Answer Type Questions)
(दीर्घ उत्तरीय प्रश्न)
Note: Attempt any two questions. Each question carries twenty-one marks.
(21×2=42)
किन्हीं दो प्रश्नों के उत्तर दीजिए। प्रत्येक प्रश्न इक्कीस अंकों का हैं।
1. Define learning. Explain Thorndike’s laws of learning. Write the usefulness of these laws in the teaching-learning process.
अधिगम को परिभाषित करो। थॉर्नडाइक के सीखने के नियम बताइयेगा। इन नियमों की शिक्षण-अधिगम प्रक्रिया में उपयोगिता लिखो।।
2. What do you mean by emotion? Explain the types of emotions. Describe the emotional development in childhood. संवेग से आप क्या समझते हैं? संवेगों के प्रकार बताइयेगा। बाल्यकाल में संवेगात्मक विकास का वर्णन करो।
3. Define the term memory. Write the types of memory. Describe the methods of memorization. स्मृति को परिभाषित करो। स्मृति के प्रकार बताओ। याद करने की विधियों का उल्लेख करो।।
4. What do you mean by Sensation? What is the difference between sensation and perception? Write the factors that influence perception.
संवेदना से तुम क्या समझते हो? संवेदना तथा प्रत्यक्षीकरण में क्या अन्तर है? प्रत्यक्षीकरण को प्रभावित करने वाले कारको के बारे में लिखियेगा।
Or subject k ni h